Notiser av

Livet just nu. Just här och nu. Den här dagen, den här stunden, den här minuten/sekunden. Livet som pågår just NU. Det är där, i nuet, som jag försöker befinna mig. Hela tiden bara vara här och nu. Alltså så svårt! Inte tänka framtid, inte tänka dåtid. Bara vara i nuet. En sak/situation/sekund i taget. En enorm utmaning! Att släppa taget om alla andra tankar som pockar på om ditten och datten. Som inte har med nuet att göra. Att låta dom tankarna komma och gå, utan att värdera eller börja reflektera över dem. Utan på riktigt enbart vara i nuet. Känna in sammanhanget som jag befinner mig i just för tillfället. Vad händer, ser jag, hör jag? osv Att medvetet ta in allt omkring mig. Låta alla eventuella störningsmoment passera utan större notis. Jag försöker mig på TOTAL närvaro. Inte för att jag inte haft det förut. Men att livet har sett annorlunda ut med andra förutsättningar. Nu har tiden kommit då kvaliten på närvaron kan finjusteras!
 
Acceptans om vad som varit, det går inte att förändra utan enbart förhålla sig till och lära sig av. Träna på att släppa taget om saker. Vad hjälper det om jag sitter och grubblar? Tänk om...? Va. Det förändrar ju inte hur det var. Jag kan inte påverka det längre. Det är dåtid och nu är nu. Jag tar med mig erfarenheten, men släpper och går vidare på vägen 'livet'. Stress och oro om framtiden. Ja den tränar jag oxå på att minska ner. Det som blir - det blir, det är menat att vara. Men att den här är svår! Det viktiga för mig är att försöka klara få bort det som är osunt. 
 
I mitt steg mot detta har jag stängt av alla notiser. Japp! Där kan inte finnas något som är så akut och avgörande att jag måste veta och se det med en gång på sekunden! Inte nu längre. Nu kan jag faktiskt slå av dom, utan att känna en oro för 'tänk om'. Jag försöker istället vila i nuet och ta en sak/situation i taget. Det där mailet kan vänta tills jag väljer att gå in och läsa/svara på det. Eller den där ändringen i inköpsappen som mannen gjorde kan jag se när jag går in och kollar på inköpslistan, där måste inte bli en notis och 'röd plupp" om det som stressar mig och snor min närvaro. Olika inlägg på sociala medier kan jag välja att gå in och läsa när jag har sinnesron till det, istället för varje dag eller en sårbar dag. Jaa, det kanske innebär att jag inte ser ALLT. Men vad gör det då? Mår jag bättre om jag ser allt (eller snarare en vald del av andras liv) hela tiden och missar mitt här och nu i min egen verklighet?
 
Alltså, för mig är det en enorm skillnad att få bort dom där röda små plupparna från min mobil! Den oro- och stressnedgång det medverkar till! Så skönt! För varje dag och numera vecka som går utan notiserna, frihet! Det är enbart sms-notiser som jag har kvar på. Av två enkla anledningar. Där kommunicerar jag med familjen och jag har även jobbet där. VA? Nu har hon väl fått saker om bakfoten, tänker ni. Jobbet? Borde inte det kopplas ifrån? Neej, jag kan lugnt meddela er att jobbet får och måste vara på notis just nu. Och det stressar mig inte! Tvärtom. Jag har koll på det under morgonen för att se hur dagen blir och sen lägger jag det ifrån mig. Då jag hjälper till utifrån behov innebär det att jag är på olika ställen. Dom meddelar sig utifrån sms/ringer och jag dyker upp för några timmar eller längre period om några dagar/veckor. Superbra lösning för mig just nu och tränar mig verkligen i att fokusera på här och nu! 

Så jaa, kort och gott är det här med notiser något som en gott och väl kan klara sig utan. Något som iallafall jag prioriterat bort och stängt av. Till förmån för annat här i livet. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Livet ticar på

Att vara anhörig och medmänniska, mitt i livets berg och dalbana.

RSS 2.0