Drömmen om sommaren

Sommar... Bara ordet, sommar! Låter så härligt! Havet, sol, bad, ljumma sommarkvällar, goa skratt med vänner, utflykter, grillat, avkoppling, blomstrande trädgård, läsning och filmkvällar, stillhet och ro... Det skenar iväg med hur många drömbilder i huvet som helst! Ja dröm...för när det kommer till verkligheten så stämmer de ju inte fullt ut...inte hos oss i alla fall. Finns mer...
 
Sommar, den andra sidan. Trädgård, ogräs, gräsklippning, målning av fasader, renovering/underhåll, storstäd av förråd, värme och svett alternativt regnigt och ruggigt, planering, spontanitet kontra förberedelse, stresspåslag, oro och ångest, olika viljor/behov...
 
Det är inte utan att sommaren blir till en utmaning! På flera plan. Att få ihop en vardag med struktur, rutin och framförhållning. Samtidigt som man vill vara spontan och 'bara vara' för att ta dagen som den kommer. Redan här har vi en stor krock! Sen är det de där med att man vill hinna med att få till både avkoppling och utflykter/upplevelser. Vad är avkoppling för mig? Vad är avkoppling för killen? Vad är en positiv upplevelse och utflykt för tjejen? För min man? Å ytterligare en dimension och perspektiv...när kan man 'hinna' med det? För sen har man ju som sagt ett hus och en tomt att ta hand om. Syns redan att vi inte riktigt orkar och/eller hinner ta hand om det i den takt det kräver. Svårigheten i att få tiden att räcka till allt man vill och måste. Sommaren är kort och semestern tar alltid slut för fort!
 
Till sist handlar allt om hur vi väljer att förhålla oss. Vi har förutsättningarna, hur ska jag bemöta dessa mot de mål jag vill mot? Mot de mål familjen vill mot i behov och välmående? Det blir till att prioritera. Kanske inte alltid som jag vill, eller som barnen eller min man vill. Finns ju vissa saker i förutsättningarna som -mer eller mindre- måste prioriteras. Huset kommer inte ta hand om sig själv, vill jag bo i det måste det tas om hand! Förr eller senare! Gäller däremot att hitta balansen i att göra måsten och i att få unna sig avkoppling och upplevelser.
 
Den här sommaren har vi inte någon större helhet eller plan färdig. Däremot går vi in i sommaren med insikter om hur vår familj fungerar och hur dess individer mår. Det är stort! För första gången på länge har vi förklaringarna med oss och vi har hunnit bygga upp ett förhållningsätt. Det kommer hjälpa oss i att må bättre. Hinna njuta och ta vara på stunden mera. Den här sommaren kommer vi kunna möta allas behov bättre! Är inte de guld värt så säg?! 
 
Jag tror vi kommer att få till en riktigt bra sommar!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Livet ticar på

Att vara anhörig och medmänniska, mitt i livets berg och dalbana.

RSS 2.0